27 juli Terug naar het vaste land - Reisverslag uit Whistler, Canada van voorintholt - WaarBenJij.nu 27 juli Terug naar het vaste land - Reisverslag uit Whistler, Canada van voorintholt - WaarBenJij.nu

27 juli Terug naar het vaste land

Door: Richard

27 Juli 2017 | Canada, Whistler

Het deel van onze reis op Vancouver Island zit er al weer op, vandaag steken we weer over naar het vaste land richting Whistler. We gaan de bergen in. Vanaf Englishman River Falls is het niet al te ver naar Nanaimo. Al omj half 10 waren we bij de ferry. Op de matrixborden een paar kilometer daarvoor hadden we al gezien dat de eerstvolgende boot om 10:40 zou gaan, tijd genoeg dus voor een kop koffie en Kees kon nog even naar Nederland bellen. Om 10 over 10 kwam de boot binnen een wat later begon het laden daarvan. We hadden ondertussen al wat verhalen klaar staan om op Internet te zetten, dus dat wilde ik aan boord maar eens gaan proberen. De overtocht zou tenslotte lang genoeg duren. De rest van de familie koos voor het zonnedek. Het uploaden ging niet zo snel als gehoopt, maar uiteindelijk lukte het toch. Helaas was het ondertussen bewolkt geworden. We gingen een broodje halen voor de lunch en konden een plekje vinden bij de ramen aan de achterzijde van de boot. Terwijl we de zee afspeurden naar misschien nog een walvis zag Derk plotseling iets. Het bleek een vin van een orka te zijn. Die ontbrak nog op ons lijstje.

Eenmaal terug bij Vancouver mochten we van boord en de zon bleek hier weer te schijnen. Het was druk op de weg, dat waren we niet meer gewend, maar de weg was wel spectaculair, langs hoge bergen en water. Naarmate we verder van Vancouver verwijderd raakten werd het wel iets rustiger op de weg. De C25 had af en toe wel moeite met het klimmen, we komen in bergachtiger gebied terecht. Iets voor Whistler ligt Brandywine Falls. Zach (de zoon van David en Beverley) had ons hierover getipt en dat bleek zeer de moeite waard een mooie waterval stort zich hier de diepte in. We liepen ook nog even verder richting Lava lake. Het landschap is hier heel anders dan op Vancouver Island.

De navigatie app bracht ons keurig naar de camping in Whistler: Riverside Resort. Het is een uitgestrekt complex waar we zeer uitgebreid werden gewaarschuwd voor beren. Omdat we nog boodschappen moesten doen reden we direct weer terug naar Whistler met een plattegrond en de aanwijzingen van een receptioniste. Whistler is een moderne wintersportplaats die het toneel was voor een deel van de Winterspelen van 2010. In de zomer is het blijkbaar ook erg in trek bij mountainbikers en komend weekend (30 juli) zou de Ironman Canada (triathlon) gehouden worden. Het was er erg druk met sportief ogende mensen. Het centrum bestaat voor groot deel uit hippe sportmode- en sportartikelenwinkels. Het had het voor ons net niet. Wel namen we informatie mee over de Peak2Peak Gondola, de attractie van Whistler. Dit is een gondel die twee bergpieken met elkaar verbindt. Op de goed verzorgde camping was ook nog de mogelijkheid een was te doen, terwijl Kees en ik het eten verzorgden. Het was weer een drukke dag geweest, maar we hadden nog tijd voor een potje Seven of Hearts. Dit moest voor Kees een revanchepotje worden (van gister) maar dat werd het niet, het zit er niet in dat we dat nog een keer spelen deze vakantie. Ondertussen hoorden we regelmatig een raaf, misschien horen we die vannacht ook nog.