3 augustus Banff en Johnston Canyon - Reisverslag uit Banff, Canada van voorintholt - WaarBenJij.nu 3 augustus Banff en Johnston Canyon - Reisverslag uit Banff, Canada van voorintholt - WaarBenJij.nu

3 augustus Banff en Johnston Canyon

Door: Richard

03 Augustus 2017 | Canada, Banff

Toen we gisteravond naar de camping reden zagen we boven de horizon een waas hangen. Even later wisten we het zeker er hing ook hier rook. Misschien kwam dit nog helemaal uit BC, maar bij de ingang van de camping haalden ze ons uit de droom, er was iets verderop in het Kootenay park ook een bosbrand. Toen we vanmorgen wakker werden, zat de hele hemel dicht. De bergen rondom waren slecht zichtbaar en de brandlucht was duidelijk te ruiken. Vandaag hadden we ook weer voldoende plannen. We wilden wandelen in Johnston Canyon, dat is één van de hoogtepunten in de buurt, we wilden Banff bekijken en we moesten vandaag onze camper opruimen en schoonmaken, want morgen moeten we hem weer inleveren. En hoewel we twee nachten op deze camping staan, moeten we ook nog verhuizen van plekje 71 naar nummer 100, want twee nachten op dezelfde plaats was niet mogelijk toen we gingen reserveren.

We sliepen een beetje uit vannacht. We hadden wat minder geslapen, want vlak langs de camping loopt een spoor waar de hele nacht treinen langs kwamen en dan gaat het om hele lange treinen. We hadden ze eerder al gezien met minstens 100 wagonnetjes. De treinen blazen ook regelmatig op hun hoorn, zodat het lijkt alsof de trein dwars door de camper komt rijden. Even na half tien vertrokken we naar Banff via de Bow Valley Parkway. Dat is weer een heel mooie slingerende weg door het bos. In Banff parkeerden we ruim buiten het centrum en wandelden richting downtown. Al snel kwamen we langs Tim Hortons voor onze dagelijkse kopje koffie. Banff is ook een volledig op toerisme ingestelde plaats. Er zijn zo'n 5700 inwoners en in het hoogseizoen komen daar 8 x zoveel toeristen bij. Het heeft echter meer eigen karakter dan Whistler. We vonden het Information Centre in een mooi gebouw in het centrum en scoorden daar een kaartje met wandelingen in de omgeving, inclusief Johnston Canyon. Meer hadden we niet nodig. Er moesten nog wel wat souvenirs gescoord worden, dus liepen we verder het centrum in, even later hadden we voor de buren kookjes, voor Chantal wat leuks en voor alle mannen een shirt. De doorgaande winkelstraat komt uit op een brug over de Bow en vanaf daar is een pad langs de rivier naar de Bow falls, dat pikten we nog even mee. Op de terugweg aten we een stuk quiche als lunch en we vertrokken terug naar de camping.

Daar aangekomen besloten we eerst de camper op te ruimen en de koffers te pakken. Er waren verschillende visies over hoe dat het beste kon, maar uiteindelijk had alles wel zo ongeveer een plekje. Het liep al tegen het eind van de middag, een mooie tijd om nog een wandeling door Johnston Canyon te maken. We kunnen daarvoor vanaf de camping beginnen en dat is maar goed ook, want de parkeerplaats was helemaal vol. Hopelijk zou het nu al weer wat rustiger zijn in de canyon. Dat was misschien wel het geval, maar dan past er op echt drukke tijden niemand in de canyon. Het was zo druk dat het zicht op het moois wel een beetje werd ontnomen door al die andere bezoekers. We hadden het idee dat de bus van half vijf op het punt van vertrekken stond want veel Aziaten kwamen op een holletje naar beneden. Op het hoogste punt van de wandeling naar de lower falls liep een hele dikke ground squirrel te bedelen, die had duidelijk een goed leven. Weer terug bij het beginpunt trakteerden we onszelf nog op een ijsje.

Terug op de camping maakten ons laatste campermaal en maakten we daarna de camper grondig schoon, Om ons werk niet tevergeefs te laten zijn, gingen we daarna alleen nog maar zonder schoenen de camper is. En natuurlijk moesten de laatste biertjes nog worden leeggedronken voordat we lekker in onze bedjes doken.