18 juli, Devil's Punchbowl en Battlefield monument - Reisverslag uit Beamsville, Canada van voorintholt - WaarBenJij.nu 18 juli, Devil's Punchbowl en Battlefield monument - Reisverslag uit Beamsville, Canada van voorintholt - WaarBenJij.nu

18 juli, Devil's Punchbowl en Battlefield monument

Door: Richard

18 Juli 2017 | Canada, Beamsville

Gisteravond wisten we tot na negen uur wakker te blijven, zodat we zo snel mogelijk in een Canadees tijdritme kunnen komen. Natuurlijk waren we vanmorgen wel vroeg wakker, zodat we ook zonder problemen om 8 uur stipt aan het ontbijt zaten. Henry had het hele programma voor de komende dagen al een soort van uitgestippeld. Het leek wel tot op de minuut, maar volgens zijn zeggen stond alleen het tijdstip van bezoek aan tante Miny vast. Daar moesten we om 10 uur verschijnen. Omdat hun auto plaats biedt aan 5 personen besloten we dat Henry met 2 van ons zou fietsen en Jackie met 2 anderen de auto zou nemen. Kees en ik namen de fiets op de heenweg. Voor de terugweg werden de rollen omgedraaid. Henry zette er een stevig tempo in en ik had moeite om dat te volgen. Na zo'n 10 minuten mocht ik het tempo gaan bepalen en ruim binnen een half uur waren we in Grimsby. Eenmaal binnen bij tante Miny gutste het zweet aan alle kanten eruit, het was daar ook vrij warm, maar het kwam vooral van het fietsen. Het was gezellig bij tante Miny waar later ook Henk binnenkwam. Henk zou ons 's middags vergezellen bij een wandeling zodat we twee auto's hadden voor het vervoer. Op de terugweg lag het tempo voor de fietser wat lager en hadden Tanneke en Derk ook een mooi tochtje gemaakt.

Na de lunch verscheen Henk in Grimsby. We reden in de richting van Hamilton over de escarpment op weg naar de Devil's Punchbowl. Dit is een smalle maar heel hoge waterval waar je mooi de opbouw van de rotsen van de escarpment kunt zien. Een wandeling van zo'n twee uur zou ons hierlangs en naar Battlefield Monument voeren. Henry had ons verzekerd dat het niet veel langer zou zijn. Het was een mooie wandeling, met eerst flink dalen (vanaf de top van de escarpment naar de voet van de waterval) en aan het eind weer net zo stijl omhoog. Af en toe was het best uitdagend omdat er stukke van het pad verdwenen waren. Het tempo lag weer hoog en vooral Henk had het zwaar. Hoewel het een warme dag was, was het in het bos goed uit te houden. Battlefield monument herdenkt een overwinning van een Brits leger op een binnengevallen Amerikaans leger waarmee een keerpunt werd bereikt in de oorlog van 1812. Om af te koelen konde we nog gebruik maken van het zwembad van Douglas en Yvonne. Zij waren zelf een dag eerder verhuisd naar een appartement in St. Catherines, maar hun oude huis was nog beschikbaar. Het zag er voor ons allemaal heel bekend uit. 10 jaar geleden hadden we hier ook al gezwommen. Tijdens het zwemmen werd niet alleen het zweet maar ook de “insect reppelent” van ons lichaam gespoeld.

Eenmaal terug in Beamsville genoten we nog van het mooie weer in de tuin en van de door Henry op de barbecue bereide kip. Henk bleef gezellig meeëten. Het gesprek kwam onder ander op een televisieprogramma waar Jackie graag naar kijkt: Amazing Race Canada. Toevallig zou er die avond nog een aflevering worden uitgezonden, dus keken wij met Jackie mee terwijl Henry andere dingen deed. Het gaf een mooi beeld van Canadese televisie.