25 juli Hot Springs Cove - Reisverslag uit Ucluelet, Canada van voorintholt - WaarBenJij.nu 25 juli Hot Springs Cove - Reisverslag uit Ucluelet, Canada van voorintholt - WaarBenJij.nu

25 juli Hot Springs Cove

Door: Richard

25 Juli 2017 | Canada, Ucluelet

Vanmorgen moesten we vroeg op, want om kwart voor acht werden we verwacht in Tofino bij Jamie's Whale Watching voor een tour naar de Hot Springs Cove. Het was al stralend weer dus om 7 uur vertrokken we (volgens planning) vol goede moed met warme kleren voor op de boot en zwemkleding voor in de Hot Springs. De route hadden we gister al gereden, dus die zou niet zo veel verrassingen hebben, maar ter hoogte van het National Park riep Kees ineens: “Beer!” Vanuit mijn ooghoeken zag ik nog iets zwarts in de berm. Tanneke en Derk hadden het ook niet duidelijk gezien. Daarmee waren de rollen omgedraaid in vergelijking met 10 jaar geleden. Iets verder op zagen nòg een beer die rustig langs de kant aan een struik zat te knagen. Deze keer zagen we hem wel alle vier. Twee beren op één dag, dit zou wel eens een bijzondere dag kunnen worden. Keurig op tijd waren we in Tofino en hadden zelfs nog even tijd voor een kop koffie bij Jamie's voordat we de intake kregen in drijfpakken werden gehesen. Goed ingepakt en uitgerust met een muts en handschoenen liepen we vervolgens in een groepje van 12 naar de Zodiac. Daar werden we opgevangen door een enthousiaste schipper en gids: Marla. Zij gaf nog wat nadere instructies en uitleg van wat we zouden gaan doen. De Hot Springs Cove ligt een uurtje varen ten noorden van Tofino. Maar we zouden ruim 2 uur over de heenreis gaan doen op zoek naar wild life: grijze walvissen, beren, zee-otters, zee-arenden, zeeleeuwen, zeehonden en misschien wel wolven of orka's. De route zou een beetje afhangen van de golfhoogte en de wind. Sommige stukken buitenom, andere stukken tussen de eilanden door. We kregen er door haar uitleg al heel veel zin in. Derk een Kees zaten op de voorste bank, waar de meeste deining te verwachten viel, wij zaten op de achterste bank.

Het werd een prachtige tocht en niet allen door het schitterende weer. Als eerste wees Marla ons op een eilandje waarop Harbour Seals lagen. Ze voer er heel rustig naar toe om ze zo weinig mogelijk te verstoren. Even verderop werden we uitgebreid bekeken door een zee-otter, die een rondje om onze Zodiac zwom en steeds weer opdook om ons te bekijken. En toen was er ineens een fontein uit het water te zien. Voor ons zwom een grijze walvis. Toen we dichterbij kwamen bleken het er zelfs twee te zijn. Na een paar keer ademhalen doken ze onder en zoals Marla uitlegde komen ze dan meestal na zo'n 5 minuten weer boven. Dat klopte en weer konden we ze goed bekijken tot ze weer onderdoken. We wachtten weer tot ze boven zouden komen en waren heel verrast toen er één vlak naast de Zodiac te voorschijn kwam, wat een machtig gezicht. Toen ze weer ondergedoken waren verlieten we heel rustig het gebied. We hadden al een paar zee-arenden gezien en nu ging Marla ng op berenjacht. Dat moest kunnen omdat het nog laag water was. Zo voeren we al spiedend wat dichter onder de kust en zagen nog een zee-otter. Ineens legde Marla de boot stil en kwam ze enthousiast maar ook bijna fluisterend melden dat ze een beer had gespot. Heel langzaam voer ze dichter naar de oever terwijl ze uitlegde waar de beer te zien was. Het duurde even voor we hem ook zagen. Hij lag rustig op een grote steen van iets te eten, waarschijnlijk mosselen. Door onze verrekijker konden we hem goed bekijken. Wat later voeren we ook weer heel langzaam weg en de beer had ons geen blik waardig gegund. Daarna voeren we door naar de Hot Springs. Hier zette Marla ons aan land. Sarah zou ons om tien over één met een andere boot weer ophalen. Vier passagiers gingen met het vliegtuig. Het was tegen elf uur we hadden dus voldoende vrije tijd. Een wandeling van een half uur door het regenwoud bracht ons bij de Hot Springs. Dit is een waterval van warm (heet) water, dat vervolgens via allemaal poeltjes uitloopt in de oceaan. Het voelt een beetje als een te warm bad of net te hete douche maar is wel erg lekker om een tijdje in te badderen. Daarna lieten we ons opdrogen op de rotsen terwijl we lunchten lekker rustig rondkeken naar het opkomende water. We vertrokken op tijd voor de wandeling terug en lieten ons weer oppikken door Sarah. Deze keer zaten we in een dichte boot (Pacific Pride). De zee was wat ruwer dan vamorgen. Sarah vond met de hulp van collegae ook nog een duo grijze walvissen (dezelfde?) die we weer goed konden bekijken. Daarna voeren we terug en waren tegen half drie weer in Tofino.
Voldaan reden we terug naar Ucluelet. Het was weer een prachtige excursie geweest. We wilden boodschappen halen in Ucluelet en daar ook nog een kopje koffie drinken. We kwamen iuit bij Hank's, een soort coole surfer dude koffietent, met wifi. Op de camping zagen we in de haven nog een zee-otter en een zee-arend die een aantal keer kwam overvliegen en het dan aan de stok kreeg met kraaien en meeuwen. Kees spotte nog een soort strandlopertje.